Digitale geletterdheid

shutterstock_131424812Op een mooie dinsdagavond in maart staan een Leidse collega en ik voor de deur van SPUI 25 te Amsterdam. In samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)  zal onder leiding van Sandra Rottenberg gediscussieerd worden over het advies ‘Digitale Geletterdheid in het voortgezet onderwijs. Vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw’.

We zijn allebei geïnteresseerd in juridische informatievaardigheden, de één in de onderzoekscomponent, de ander in de onderwijskundige vraag die achter het complex ‘digitale vaardigheden’ steekt. Waarschijnlijk zijn we de enige twee juristen tussen al de informatici die aanwezig zijn.

De commissie die onder leiding van Jan Karel Lenstra staat – hoogleraar bij het Centrum Wiskunde & Informatica , Amsterdam en Technische Universiteit Eindhoven – heeft een helder en indringend  advies geschreven. De digitalisering van informatie en communicatie is tot alle geledingen van de maatschappij doorgedrongen. De sociale structuur, de creativiteit en de bedrijvigheid van onze geglobaliseerde samenleving veranderen voortdurend mee met de mogelijkheden die de digitalisering biedt.

Ook voor juristen is dat maar al te waar. De kern van het advies draait om de geconstateerde achterstand in ‘digital literacy’ die we aan het oplopen zijn. De commissie schrijft onomwonden: ‘Ondanks de evidente noodzaak om Nederlandse scholieren op te leiden tot digitaal geletterde wereldburgers, voorziet ons onderwijs hier niet in. De commissie constateert in het bijzonder dat er met de huidige vakken Informatiekunde en Informatica op havo en vwo op verscheidende fronten problemen worden ervaren. Al onze gesprekpartners delen de observatie dat beiden vakken serieus tekortschieten wat betreft inhoud, kwaliteit en positie.’

Wij kijken elkaar aan, dat betekent dat onze juridische studenten nauwelijks in staat zijn de ‘digital literacy’ om te zetten naar ‘legal information literacy’.  In Nederland zijn juridische curricula bijna niet afgestemd op het beheersen van juridische informatievaardigheden. Bibliotheken bieden steeds meer mogelijkheden, maar als de potentiële gebruikers de kennis missen om er gebruik van te maken, dan hebben we een serieus probleem.

De commissie van de KNAW eindigt met de opmerking: ‘Het belang van multidisciplinaire samenwerking voor de ontwikkeling van kennis neemt snel toe. Samenwerking tussen mensen met uiteenlopende achtergronden en cognitieve stijlen is gebaat bij een gemeenschappelijk conceptueel kader.’ Mijn Leidse collega beaamt de gedachte die erin vervat is. We komen binnenkort samen om verder te praten.

Klik hier om het advies is digitaal te downloaden

Ben Beljaars

Sectie Rechtstheorie
Erasmus School of Law
Erasmus Universiteit Rotterdam

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s